[Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth

  • Food-en-retail
  • 11 nov 2016 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Winkelen

In het alweer 98ste deel uit onze successerie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Marjolein in 't Veld, de grote dame en marketeer achter fashionbrand Marjolein Elisabeth. Met reclame- of pr-bureaus heeft ze voor de lancering niet gewerkt. 'Ik heb er bewust voor gekozen veel zelf te doen, ook vanwege mijn marketingachtergrond en ervaring.' Lees hier haar relaas.

1. Stel jezelf graag voor.
Ik ben Marjolein, ondernemer, moeder van Roos van 6 maanden en begin dit jaar getrouwd met Arjan in 't Veld. Na mijn studie bedrijfskunde maakte ik carriere in het bedrijfsleven onder andere bij Sara Lee en ANWB, maar ergens kriebelde er iets wat ik lange tijd niet kon duiden en vaak negeerde. De conclusie die ik uiteindelijk trok: in die grote bedrijven, waar ik altijd een fascinatie voor had, kon ik gewoonweg mijn ei niet kwijt. Er zit meer creativiteit in mij en ik heb grootsere dromen. Daarom heb ik eind 2013 resoluut mijn baan opgezegd en ben ik begin 2014 gestart met mijn eigen modelabel ‘Marjolein Elisabeth’; mijn 2 voornamen. Ik ontwerp, produceer en verkoop mode aan vrouwen die net als ik kleurrijk en stijlvol door het leven willen gaan. Op kantoor, maar ook thuis.

2. OK, het merk Marjolein Elisabeth: kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar dit merk om draait?
Marjolein Elisabeth is ontstaan vanuit een persoonlijke zoektocht. Op mijn werk draag ik graag vrolijke, kleurrijke, maar wel nette kleding, waarin ik me net zo vrij voel als in mijn vrije tijd. Ik kon en kan dat eigenlijk maar moeilijk vinden. Daarom ging ik op naailes en leerde ik om mijn eigen kleding te maken. Op mijn ontwerpen kreeg ik zoveel leuke reacties, van bekenden maar ook van vreemden op straat, dat ik de conclusie trok niet de enige te zijn die op zoek is. Logisch ook. Jonge vrouwen in het bedrijfsleven besteden een groot deel van hun tijd op kantoor. Ze moeten daar op hoog niveau presteren en dat lukt alleen als je lekker in je vel zit. Kleding helpt daarbij. Voel je je mooi en vrij in wat je draagt dan straal je automatisch en kun je de wereld aan. Ik vind het mooi daar een bijdrage aan te leveren. Met een collectie vaste modellen die twee keer per jaar in nieuwe kleuren en prints verschijnen. Dat maakt het ook nog eens makkelijk om online te bestellen als je eenmaal weet dat het model je goed zit.

3. Hebben jullie voor de lancering samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? Beviel goed/slecht? Kun je iets vertellen over deze campagne?
Voor de lancering van mijn merk in 2013 heb ik niet samengewerkt met een reclame- of PR-bureau. Ik heb er bewust voor gekozen veel zelf te doen, ook vanwege mijn marketingachtergrond en ervaring. In samenwerking met een team van verschillende freelancers; waaronder een sfeerfotografe, een productfotograaf, een naaiatelier en een illustratrice. Allemaal ondernemende types, net als ik. Natuurlijk ontwikkelt zich dat. Inmiddels groeit het merk dusdanig dat de middelen er zijn om voor meer dingen specialisten in te huren. Erg tof want je kunt niet alles zelf. Veel zelf doen heeft mij vooral geleerd wat ik van leveranciers mag verwachten. Een belangrijke les voor iedere ondernemer.

4. Is de modemarkt in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?
De modewereld is niet makkelijk. Er is op elke hoek van de straat modieuze kleding voor weinig geld te krijgen. Gelukkig maken steeds meer mensen bewuste keuzes wanneer ze kleding aanschaffen. Dat geldt zeker voor mijn doelgroep. Kwaliteit en uniciteit worden gewaardeerd. Dames zijn bereid daar wat meer voor te betalen en ze zoeken er specifiek naar.
Daarnaast maakt het huidige retailsysteem het voor een merk lastig de prijzen vriendelijk te houden en ook nog wat over te houden. Daar probeer ik mee om te gaan door mijn eigen koers te varen en vast te houden aan mijn eigen voorwaarden. Zoveel mogelijk verkoop ik via mijn eigen kanaal. Dat groeit misschien langzamer maar wel duurzamer.

5. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Mijn doel is met een collectie van ongeveer 12 vaste modellen en twee collecties per jaar de wereld te veroveren. Focus voor de korte termijn ligt op het vergroten van de naamsbekendheid. Door onze eigen fanbase te vergroten en door een exclusieve samenwerking met een beperkt aantal winkels in Nederland die Marjolein Elisabeth omarmen. Het begin is er, vanaf de nieuwe collectie ‘Wild Classics’ zal Marjolein Elisabeth naast de verschillende online verkooppunten, voor het eerst te koop zijn in een ‘stenen’ winkel, in Rotterdam, onze ‘hometown’.

6. Nog ander nieuws over het merk Marjolein Elisabeth te melden?
Marjolein Elisabeth kenmerkt zich door klassieke en eenvoudige modellen maar uitbundige prints en kleuren. Eigenwijs en vrouwelijk, maar toch degelijk. De collectie bestaat uit vaste modellen die altijd verkrijgbaar zijn, steeds weer in andere kleuren en prints: de limiteds. En sommige kleuren zijn er altijd: onze basics. Oh ja, check het zelf eens: www.marjoleinelisabeth.nl...!

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder


tekst: Peter van Woensel Kooy 
 


    Marjolein in 't Veld van fashionbrand Marjolein Elisabeth


     Twee impressies uit de collectie

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery

96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

















88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin



85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau









79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  

71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week]  Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

































60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema



57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin





53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail















42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese









36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace







31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!















19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'








Ook een keer schitteren in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken